Brittisk finansminister ger sitt stöd till Burnham
Brittisk finansminister Rachel Reeves ansluter sig till gruppen av tungviktare från Labour som uttryckligen ger sitt stöd till Andy Burnham som ny partiledare och premiärminister, skriver Sky News.
Reeves säger också att hon skulle kunna överväga att ta en plats i en ny regering, även om hon erbjuds en mindre tung post än den nuvarande. Samtidigt säger hon att hon är stolt över vad hon har åstadkommit som finansminister och att den som tar över jobbet har en stabil grund att stå på.
Enligt Sky News-källor har Rachel Reeves personal lobbat för att hon ska stanna kvar i en Burnham-ledd regering, men allt tyder på att så inte kommer att bli fallet.
Trump om Burnham: "Hörde att han är extremt liberal"
Om Andy Burnham blir ny brittisk premiärminister, vilket allt tyder på, kan han förvänta sig en ansträngd relation med USA och Donald Trump, skriver The Guardian.
I en inledande kommentar om Burnham säger Trump att han har hört att britten är "extremt liberal" och därför inte är öppen för att utvinna mer olja i Nordsjön, vilket den amerikanske presidenten vill. Annars verkar han inte vara särskilt bekant med Burnham.
- Han är borgmästare i någon stad, antar jag, säger Trump,
Andy Burnham, som visserligen är borgmästare i Manchester, har tidigare varit skarpt kritisk mot Trump och kallat det politiska landskapet i USA för "polariserat" och "förgiftat".
torsdag 25 juni 2026
Starmers avgång
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar